GELİŞMEMİŞ BECERİLER VE ÇÖZÜLMEMİŞ SORUNLAR DEĞERLENDİRMESİ
|
Çocuğun İsmi:................................................................................. |
Tarih:.............................................................................................................. |
Açıklamalar: ALSUP bağımsız bir kontrol listesi ya da değerlendirme ölçeği olmaktan ziyade bir görüşme rehberi olmayı amaçlamaktadır. Belli bir çocuğa ya da ergene ait belli gelişmemiş becerileri ve çözülmemiş sorunları belirlemek için kullanılmalıdır. Eğer bir gelişmemiş beceri uygun düşüyorsa onu işaretleyin ve ardından(sonraki gelişmemiş beceriye geçmeden önce)çocuğun o gelişmemiş beceriyle ilişkili karşılamakta güçlük çektiği belli beklentileri belirleyin(çözülmemiş sorunları). Sayfanın sonunda detaylı olmayan bir çözülmemiş sorun listesi yer almaktadır. |
GELİŞMEMİŞ BECERİLER |
ÇÖZÜLMEMİŞ SORUNLAR |
Geçişleri idare etme, bir düşünce yapısından ya da görevden diğerine geçiş yapma güçlüğü |
|
İşleri mantıklı bir sıra ya da saptanmış düzende yapma güçlüğü |
|
Zorlayıcı ya da uğraştırıcı görevleri sürdürme güçlüğü |
|
Zayıf zaman duygusu |
|
Dikkati sürdürme güçlüğü |
|
Eylemlerin olası etkilerini ya da sonuçlarını düşünme güçlüğü(dürtüsel) |
|
Bir soruna bir dizi çözüm düşünme güçlüğü |
|
Endişeleri, ihtiyaçları ya da düşünceleri kelimelerle ifade etme güçlüğü |
|
Söylenen şeyi anlama güçlüğü |
|
Mantıklı düşünmek bakımından hayal kırıklığına verilen duygusal tepkiyi idare etme güçlüğü |
|
Sorun-çözme kapasitesine ciddi biçimde ket vuran ve öfkeyi arttıran kronik asabiyet ve/veya kaygı |
|
‘'Griler'' görme güçlüğü/katı, motamot,siyah-beyaz düşünme |
|
Kurallardan, rutinden ayrılma güçlüğü |
|
Öngörülemezliği, belirsizliği, kesinliksizliği, yeniliği idare etme güçlüğü |
|
Orijinal fikirden, plandan ya da çözümden ayrılma güçlüğü |
|
Bir eylem planı düzenlemesine ihtiyaç olduğunu gösteren durumsal faktörleri göz önünde bulundurma güçlüğü |
|
İnatçı, hatalı yorumlar/bilişsel bozukluklar ya da ön yargılar (örneğin, ‘'Herkes benim açığımı arıyor'' ‘'Kimse beni sevmiyor'' ‘'Hep beni suçluyorsun'' ‘'Haksızlık bu'' ‘'Ben aptalım'') |
|
Sosyal ipuçlarına dikkat etme ya da doğru biçimde yorumlama güçlüğü |
|
Sohbet başlatma, gruplara girme, insanlarla bağlantı kurma güçlüğü/ başka temel sosyal becerilerden yoksunluk |
|
Uygun biçimlerde ilgi bekleme güçlüğü |
|
Davranışlarının başka insanları nasıl etkilediğini değerlendirme güçlüğü |
|
Başkaları ile empati kurma, başka birinin düşüncesini ya da bakış açısını takdir etme güçlüğü |
|
Başkalarınca nasıl karşılandığını ve nasıl algılandığını değerlendirme güçlüğü |
|
Duyumsal/motor güçlükler |
|
ÇÖZÜLMEMİŞ SORUNLAR KILAVUZU: Çözülmemiş sorunlar, bir çocuğun karşılamakta güçlük çektiği belli beklentilerdir. Çözülmemiş sorunlar uyumsuz davranıştan bağımsız olmalıdır; yetişkin teorilerinden ve açıklamalarından bağımsız olmalıdır; ayrı ayrı(grup halinde değil) ve belirgin olmalıdır. |
EV: Sabahları okula gitme vaktinde yataktan çıkma güçlüğü; ev ödevine(görevi tanımlayın)başlama ya da bitirme güçlüğü; dışarda oynarken yemek için içeri girme güçlüğü; okuldan sonra hangi televizyon programının izleneceği konusunda kardeşle hem fikir olma güçlüğü; çoraplardaki dikişleri hissetmeyi idare etme güçlüğü; yatmadan önce dişleri fırçalama güçlüğü; ablanın odasından uzak durma güçlüğü; odasını temiz tutma güçlüğü; odasını temiz tutma güçlüğü; yemekten sonra masayı toplama güçlüğü |
OKUL: Teneffüs saatinden matematik dersine geçme güçlüğü; çember oluşturulduğunda Kyle' ın yanına oturma güçlüğü; sosyal bilgiler tartışmalarında elini kaldırma güçlüğü; coğrafya dersinde tektonik tabakalar projesine başlama güçlüğü; öğle yemeği için sırada bekleme güçlüğü; okul servisinde Eduardo' yla iyi geçinme güçlüğü; teneffüste basketbol oynarken yenilince yaşanan güçlük |
© Dr. Ross W.Greene, 2012 |